reklama

Plastika kolena - 10 dní po operácii

Dnes je to už 10 dní od operácie (zákrok bol v piatok ráno, teraz je nedeľa večer), takže myslím, že najvyšší čas na nejaké nové informácie k mojmu stavu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 Na úvod len rýchla rekapitulácia pre tých, ktorí nečítali predošlé blogy – v piatok som podstúpil plastiku pravého kolena – operácia predného skríženého väzu. Operácia prebehla v poriadku a v predošlých príspevkoch som písal o stavoch v deň operácie a pár dní po nej, keď som ešte bol v nemocnici.

 Z nemocnice ma prepustili v pondelok, 3 dni po operácii. Určite správne rozhodnutie v tom zmysle, že som už bol dostatočne samostatný na to, aby som sa dostal na záchod, spravil si niečo ľahké na jedenie a podobne. Čo sa týka inštrukcií k cvičeniu bola v podstate len jedna – cvičenie kvadricepsu (zatláčanie kolena do postele v polohe ležmo na chrbte) 2 – 3 tisíc krát denne. Keďže váš stehenný sval je ako vrece piesku (prirovnanie požičané od brata) vôbec necítite, že by sa v ňom niečo napínalo a povoľovalo, len mechanicky opakujete predpísaný pohyb tak často ako sa dá. Hneď prvý deň som si stiahol jednoduchú aplikáciu (Counter, jeden z mnohých) a vždy keď som „napol“ sval klikol som si +1. A pekne do 2500 a viac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dnes, viac ako týždeň po operácii, konečne cítim, že napínam sval, vidím, ako sa hýbe. Veľmi príjemný pocit. Neviem sa dočkať až nohu sám dvinem, snáď už zajtra! (Potom prídu iné cviky, ale hlavne ten pocit, že to cvičenie má zmysel a ten pocit pokroku, to je veľmi dôležité, len neprestať a cvičiť každý deň. Ale tým koľko napnutí a povolení robíte denne sa to veľmi rýchlo stane prirodzenou súčasťou dňa, ja cvičím i v tejto chvíliJ ).

 Plus snažím sa ohýbať koleno. Nejdem veľmi do bolesti, koleno aj tak veľmi nepustí. Jednoducho ležím na chrbte, po tom čo si odcvičím kvadriceps aj posúvam pätu (aj so zdravou nohou) po posteli smerom k sebe, prípadne si pomáham rukou pod kolenom. Nehcete byť týždeň bez ohýbania kolena (o to ťažšie to bude potom) a viem, že keby som ostal v nemocnici dlhšie sestrička mi donesie ten nenávidený prístroj, kde vám vloží nohu, nastaví uhol a stroj sám ohýba koleno. Nezažil som to, ale počul som príbehy. Je to nutné, ale je to nepríjemné. Postupne zvyšujem ohyb, ale pomaly, aby som niečo nepoškodil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Okrem prepušťacej správy a spomínaného cviku som dostal 3 dávky Fraxiparineu, injekcia proti zrážaniu krvi, ktorú si treba každý deň pichnúť do brucha. Váš obvodný lekár vám predpíše ďalšie (čo môže byť komplikácia pre tých, ktorí sú z iného mesta a liečia sa v Ba). Injekcie sa netreba báť. Je to trochu zvláštne na začiatku, ale úplne bezbolestné, hlavne ak picháte do tuku J Po čase je koža trochu citlivejšia, ale treba pravidelne meniť strany, miesta vpichu a budete ok.

 Okrem toho beriem len Wobenzym, na základe odporúčaní od brata aj internetu, potvrdené doktorom. Nie je na predpis a stojí trochu viac, ale našiel som veľa stránok, ktoré ho odporúčajú na urýchlenie liečby po úrazoch a operáciách. Chutí ako lentilky a v takom množstve ho aj prijimate – dávkovanie je od 10 do 30 kapsúl denne. (Mne ho kupoval kamarát, z logických dôvodov, a lekárnička predpísala dávkovanie 3x3 tablety denne, ale neskôr som našiel, že po operáciách sa často berie až 3x9 a postupne sa uberá. Zatiaľ beriem predpísané množstvo, ale v útorok mám kontrolu, tak sa opýtam.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Veľmi dôležité je ľadovať koleno. Ja mám 2 plastové vrecúška s mrznúcim gélom, ktoré rotujem. Ale to pocítite sami, že koleno je, hlavne po cvičení, úplne horúce a že ľad mu prospieva a pomáha i s bolesťou. Nepodceňte to, ľad je naozaj dôležitý.

 Ešte jedna veľmi dôležitá vec – cca 2 dni do zadu som si na vnútornej strane stehna objavil pomerne veľkú modrinu. A keď hovorím pomerne veľkú myslím tým velkosti otvorenej ruky, od zápästia až po končeky prstov. Samozrejme, prvá reakcia bola jemná panika, hneď som si pomyslel, že som spravil niečo zlé, namáhal ho priveľmi a teraz mám vnútorné krvácanie alebo čo. Internet a neskôr i kamarát – doktor na telefóne ma uistili, že je to normálne. Neskúmal som podrobnejšie prečo v niektorých prípadoch modriny vznikajú a v iných nie, ale podľa všetkého postupne zíde modrina dole nohou až úplne zmizne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 To mi pripomína opuch kolena – stále je tam, aj napriek všetkému tomu ľadu. Beriem to taka ako to je, počítam s tým, že v útorok mi budú ťahať krv, ale poznám ten pocit uvoľnenia, ktorý nasleduje a viem, že za trochu bolesti stojí (a dá sa to aj bezbolestne, ak je doktor šikovný a typ zranenia to umožňuje). Takže týmto sa veľmi nazaťažujem.

 Aby som to zhrnul a uzavrel: 10 dní od operácie sa cítim lepšie, ale také poriadne zlepšenie prišlo až v posledných 2-3 dňoch. Na začiatku počítajte s tým, že sa budete cítiť slabí, veľa spať, že chôdza aj o barlách bude bolieť, že cvičenie bude ako napínať sval, ktorý nemáte, ale všetko má svoj zmysel, všetko je dôležité a nič netreba zanedbať. Opakujte tie 2-3 cviky do zblbnutia, veľa ľadujte, rozumne jedzte (veľa ovocia, zeleniny) a výsledky sa dostavia.

Pavel Ondovčák

Pavel Ondovčák

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Už 5 rokov pôsobím v oblasti jazykového vzdelávania (pracujem pre Volis Academy - www.volis.sk), strávil som rok v USA a celkovo sa rád venujem jazykom i cestovaniu. Preto verím, že mám v tejto oblasti čo povedať, aj keď moje blogy nemajú byť len o tých dvoch témach. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu